Dnešný prvovolič pre budúcich prvovoličov

Autor: Martin Komenda | 2.5.2016 o 9:34 | Karma článku: 3,00 | Prečítané:  595x

Bol som tento rok prvý krát voliť. Mal som náročné rozhodovanie. No zdá sa,podľa toho ako volila väčšina prvovoličov,že by som to mal mať jednoduché. Ono to aj jednoducho dopadlo,preto máme dnes v parlamente aj jednoduché strany.

V momentálnej politickej situácií nám vyplýva na povrch mnoho otázok. Jedna a podľa môjho názoru najdôležitejšia z nich je: Ako sa prvovoliči rozhodujú? Väčšina mladých ľudí, prvovoličov, volila ĽSNS. Osobne ma prekvapilo to, že trend pre túto vekovú kategóriu je extrémizmus a nacionalizmus. Väčšina z nich neuvažuje nad štátom ako celkom. Dôležitosť zahraničnej, ale aj vnútornej politiky je u nich odsunutá bokom. Priemerného mladého človeka nezaujímajú problémy v školstve, štátnych financiách, zdravotníctve alebo energetike. Tieto problémy im totiž neprezentuje ich najväčší zdroj informácií – médiá. Na titulných stranách novín a na predných stránkach webových denníkov vidíme iba správy o utečencoch, Rómoch, kriminalite a pod. Na tieto články si mladí ľudia kliknú, tieto články si prečítajú v novinách. Netvrdím, že to nie sú dôležité informácie. No myslím si, že to nie je všetko, čo prvovolič potrebuje k tomu, aby bol plne informovaný. Evokovať v študentoch stredných, ale aj vysokých škôl chuť k informovanosti a tvorbe vlastného názoru by mala práve škola. Presnejšie – učiteľ. Lenže tu nastáva problém. Učiteľ v škole nemôže vyjadriť svoj vlastný politický názor. Ani politik, ekonóm alebo právnik, ktorý príde na mimoriadnu prednášku na strednú alebo vysokú školu, nemôže prezentovať svoj vlastný politický názor. Je to správne? Samozrejme, že mladí ľudia sa budú uchyľovať k získavaniu informácií práve k médiám, keď im tieto informácie nemôžu poskytnúť ľudia, ktorých rešpektujú ako vzdelaných ľudí. Ku ktorým sa obracajú s myšlienkou zisku vedomostí už dlhé roky.

Môj osobný postoj je.... dovoľme učiteľom prezentovať vlastný názor na politickú situáciu v krajine. To k akej strane inklinuje a dôvody jeho názoru predsa nemôžu absolútne ovplyvniť názor študenta. Každý človek má vlastnú hlavu. Mám totiž osobnú skúsenosť s tým, že som sa ešte pri štúdiu na strednej škole môjho učiteľa spoločenských vied spýtal na jeho názor ohľadom nešpecifikovanej politickej strany. Dostal som odpoveď, že nemôže svoj názor prezentovať pred celou triedou. Je to správne? Študent tretieho alebo štvrtého ročníka strednej školy, prípadne študent vysokej školy, už musí byť predsa schopný vytvoriť si vlastný názor. A ten sa najlepšie tvorí analýzou názorov iných ľudí. A kto je viac kvalifikovaný na to, aby pomáhal tvoriť vlastný názor v mysliach mladých ľudí ako učiteľ? Prípadne človek, ktorý sa v politickej, ale aj inej oblasti angažuje už niekoľko rokov?

Mnoho ľudí si teraz môže povedať... to už tu predsa bolo. Za socializmu bol predsa učiteľ základným nástrojom politickej propagandy. To nespochybňujem, ale dnes nie je socializmus. Nemyslím si, že povolením prednášať žiakom svoje vlastné hodnotenie politickej situácie by spravilo z učiteľov nástroje pre propagandu rôznych politických strán. Samozrejme, ak by sa niečo také dialo, vždy nad učiteľom bdie kontrolný orgán. Či už to je štát, riaditeľ alebo rodičia.

Základným kameňom toho všetkého,  čo tu píšem je jedna vec. Povinná výučba občianskej výchovy na druhom stupni základných škôl a na stredných školách. Hlavne na tomto predmete sa okrem iného, učiteľovi naskytne možnosť vyjadriť svoj postoj a inšpirovať ním študentov. Občianska výchova je takisto dôležitá ako slovenčina alebo matematika. Prečo je potom mnohými školami odstavená do úzadia? Nemôžem hovoriť za všetky slovenské stredné školy. Minimálne však na tých, ktoré poznám, sa občianska výchova vyučuje jeden alebo dva roky. Na väčšine základných škôl sa nevyučuje vôbec. Okrem toho je vyučovaná veľmi zlým spôsobom. Je to predsa predmet, ktorý rozšíri obzor viac ako ktorýkoľvek iný. A na Slovensku je mnoho odborníkov, ktorý by spoločenské vedy mohli vyučovať. V dnešnej dobe je neuveriteľne prínosné mať základné znalosti z politológie, práva, ekonómie alebo psychológie. Nehovoriac o názore na spoločenské problémy, akými sú napríklad potraty, eutanázia alebo trest smrti. Všetky tieto informácie študent v praxi skôr či neskôr využije. To však neplatí, ak ich nedostane.

Ako by taká hodina občianskej výchovy mala vyzerať? Na stredných školách si predstavujem témy typu: aké sú pre Slovensko výhody a nevýhody členstva v Európskej únií alebo NATO, aká je imigrantská politika Slovenska a Európskej únie, alebo aké sú zákony voči menšinám na Slovensku. Na základnej škole by sa naopak vyučovali základné veci z ekonomiky, politológie, psychológie, práva a filozofie. Ide o to, aby učebný plán občianskej výchovy nezostal statický. Podľa situácie na Slovensku, ale aj vo svete by sa mal pravidelne obmieňať, aby reagoval na vývoj politicko-ekonomickej situácie. Samozrejme, tak ako dnes, záleží od postoja učiteľa k tomuto predmetu. Dnes je v mnohých školách problém s tým, že učitelia svoju úlohu  neplnia dostatočne. Mnoho učiteľov len zadá témy, ktoré žiaci každú hodinu prezentujú alebo neurobí poriadny výklad, len prikáže žiakom aby si niečo prečítali. Jedna z možností nápravy tohoto problému by mohli byť častejšie kontroly alebo zmeny prideľovania odmien. To už je však na inú diskusiu.

Nechcem tvrdiť, že teraz by mal každý učiteľ propagovať svoj vlastný politický názor. Všetko s mierou. Samotný učiteľ by si mal uvedomovať, kedy sa jeho slová menia na obyčajnú propagandu. Objektivita by mala byť vždy základom pre tento typ výkladu.

Týmto apelujem aj na samotných učiteľov. Nebuďte ľahostajní. Študenti sú naša budúcnosť a vy ste tí, ktorí túto budúcnosť tvoria. Učíte budúcich poslancov, ekonómov alebo doktorov. A to neplatí len pre učiteľov na stredných alebo vysokých školách. To platí aj pre tých, ktorí učia na základnej a dokonca aj materskej škole. Ste tí, ktorí formujú osobnosť. Donúťte svojich žiakov premýšľať.

Samozrejme, tento problém je na dlhšiu debatu. Chcel som len ukázať, že existuje. Nie je však neriešiteľný. Len si ľudia na správnych miestach musia uvedomiť, že niečo treba zmeniť. A ľudia, ktorí majú na ramenách ťarchu našej budúcnosti, sa musia k tomuto bremenu postaviť čelom a vykonávať svoju funkciu na 120%. Týmito ľuďmi sú učitelia. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

DOMOV

Marek Vagovič: Fico sa potrebuje udržať, aby sa kauzy nevyšetrili

Niektorí novinári berú Ficove výroky o prostitútkach príliš osobne, tvrdí novinár.


Už ste čítali?